mindfulness

Mindfulness is een manier van leven, in de vorm van en open, vriendelijke en opmerkzame levenshouding. Mindfulness betekent simpelweg: bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Dit is iets anders dan ‘aandacht’ en ‘concentratie’, waarbij je je richt op één onderwerp.

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Hiervoor is de aandachttraining ontwikkel door Amerikaan Jon Kabat-Zinn. Hij heeft mindfulness met westerse psychologische inzichten verenigd tot de mindfulnesstraining. Hij definieerde mindfulness als aandacht geven op het moment zelf, bewust en zonder oordeel. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die tot somberheid en angst leiden. Je kunt beter je grenzen bewaken.

De basis van mindfulness is oefenen in bewuste, vriendelijke aandacht. Aandacht voor dit moment. Aandacht voor de adem, lichamelijke klachten, spanning, zorgen, het piekeren en werkdruk. Maar ook aandacht voor die talloze momenten van geluk. Momenten dat het leven vanzelf goed gaat. Zonder dat je kritische, oordelende geest zich overal mee hoeft te bemoeien.

We leven vaak niet in het nu maar besteden veel aandacht aan wat er nog allemaal moet, zou kunnen gebeuren of gebeurd is. We laten ons zomaar meeslepen in emoties, piekeren en reageren vaak automatisch op wat ons overkomt. Maar we kunnen onszelf trainen om te zorgen dat het ook anders kan.

We kennen ook allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn: zoals bij de adembenemende zonsondergang, oorstrelende muziek of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn een en al aandacht. We proeven de rijkdom van het moment. Het zijn van die momenten waarop een kind met volle aandacht naar iets wijst wat hem of haar raakt en “deeez” roept.

%d bloggers liken dit: